Op pad met een subsidieadviseur: vandaag Friesland, morgen Limburg!

Vroeg uit de veren: de klant wacht

De wekker gaat! Vandaag anderhalf uur eerder dan normaal, het geluid komt extra hard aan en doet een beetje pijn. Maar dat maakt niet uit, het belooft een leuke dag te worden en gelukkig bestaat er koffie. Vandaag staan klantafspraken in het noorden van het land op de planning en om de file een beetje voor te blijven moet je net wat vroeger uit de veren.

Na de ochtendrituelen succesvol afgerond te hebben wordt de weg naar de auto gevonden en vervolg ik mijn pad naar een treinstation waar ik mijn collega ophaal. Een rit van twee uur staat voor de boeg. Wederom biedt een kopje koffie troost en door mijn tong te verbranden ben ik meteen wakker.

Iedere klant een andere behoefte en subsidiewens: Innovatie, Duurzaam of Internationaal

Onderweg nemen mijn collega en ik de afspraken nog even door zodat we scherp en goed voorbereid aan de besprekingen kunnen beginnen. Eindelijk, wij zijn er en het is tijd voor de eerste klant. Deze klant ondersteunen wij in het aanvragen van WBSO voor zijn innovatieprojecten. Ook dit keer zitten er weer gave nieuwe ontwikkelingen tussen waar wij mooie projectvoorstellen voor opstellen. Voor een ander innovatieproject wilt de klant gaan samenwerken met een andere Nederlandse mkb’er. De opties voor een MIT-samenwerkingsproject worden besproken en wij sturen direct wat informatie over de regeling en plannen meteen een call in om het later weer op te pikken. Het is namelijk alweer tijd om naar de volgende afspraak te rijden, maar eerst gaan we  nog even een plek zoeken om te lunchen.

Na het middaguur komen wij bij de volgende klant aan. Wederom een gaaf project, maar dit keer met een andere insteek. De klant wil zijn product in het buitenland op de markt brengen waar hij nog geen ervaring heeft. De DHI die hier van toepassing is wordt verder besproken en een aantal belangrijke aspecten worden al doorgenomen: hoe groot is de markt in het doelland en wat is de potentie? Wat zijn de mogelijke belemmeringen die daar spelen? Is er wellicht een technische achterstand in het doelland? De plannen en acties worden uitvoerig behandeld. Wij kunnen met deze informatie al aan de slag met een eerste concept van de aanvraag.

Morgen weer een dag

Het is half vijf en de deuren van de auto slaan dicht. Na deze lange dag slaat de meligheid een beetje toe. Grappen worden gemaakt en er wordt gelachen. In de serieuze momenten bespreken we de acties en stemmen we onderling af wie wanneer wat oplevert en plannen dit in de agenda’s. De tijd vliegt voorbij, de file jammer genoeg niet, maar uiteindelijk zet ik mijn collega af. Hij vraagt met een grijns: “En, wat staat er morgen op de planning?”. Ik zeg: “De wekker staat op repeat. Morgen een afspraak in Limburg”.

Meer weten over Plus Projects, waar wij voor staan en hoe wij u kunnen ondersteunen in uw subsidiezoektocht? Neem contact met ons op!