Thuiswerken: consultant via de computer

Beste lezer, het zal je niet verbazen dat toen ik mijn contract 2,5 maand geleden tekende, ik nooit had kunnen voorzien dat ik mijn begintijd bij Plus Projects voornamelijk aan mijn eigen eettafel zou doorbrengen. Want, zoals de meeste van jullie moet ik ook thuiswerken. Omdat het gekke tijden zijn, en het een beetje traditie is, heb ik een blog geschreven over mijn ervaring tijdens mijn 1e maand (digitaal) werken bij Plus Projects.

Met nieuwe collega’s aan de eettafel

Voordat ik in het verhaal over thuiswerken in mijn eerste maand duik, zal ik wat achtergrond informatie over mezelf geven. Mijn naam is Kim de Vrij en ik heb een bachelor Industrieel Ontwerpen met een minor in Responsible Innovation van de TU Delft. Ik heb gekozen om in het consultancy-wereldje te stappen, omdat verschillende mensen ontmoeten, verschillende bedrijven bezoeken en reizen door heel Nederland mij erg aansprak. Ik ben een traineeship gaan doen bij een groot IT-consultancy bedrijf en ben daarvoor 2 maanden in India verbleven. Tijdens de smog gevulde dagen dacht ik bij mezelf: “Ik ben zo blij dat ik niet in een land woon waar je geregeld buiten een mondkapje op moet”. Daar ben ik later wel op teruggekomen.

Na mijn tijd in India (waar het me begon te dagen om iets met duurzaamheid te gaan doen) en een tijd in Nederland gewerkt te hebben, besloot ik van baan te switchen. Waarom ik voor Plus Projects gekozen heb? Omdat het kleine hechte team, de kernwaarden van het bedrijf en de flexibiliteit in mijn ogen het perfecte recept zijn voor een gelukkig werkleven.

Aan de ba(n)k

De eerste dag van een nieuwe baan: normaal zit je zenuwachtig in de trein en loop je langs de receptie naar je eigen werkplek. Ik liep nu zenuwachtig van mij badkamer naar mijn eigen werkplek aan de eettafel. Terwijl ik de 3e keer checkte of ik wel echt de goede Zoom-link voor me had, zag ik dat het tijd was voor het begin van de rest van mijn carrière bij Plus. Ik klikte op de link en *poef*, om klokslag 9 uur zat ik ineens met 13 collega’s aan mijn keukentafel.

Soms kan het virtuele ontmoeten afstandelijk aan voelen. Maar ik had gelijk een goed gevoel bij de mensen die ik hier voor me had. Het had iets speciaals om direct bij mensen in huis te kunnen kijken. Kinderhoofdjes kwamen langs de webcam gerend en niet ongeregeld hing er een kattenstaart voor de camera. De videoschermen leken wel schilderijen waarin mijn collega’s te midden van hun (niet zo) stilleven zaten.

Tijdens de smog gevulde dagen dacht ik bij mezelf: “Ik ben zo blij dat ik niet in een land woon waar je geregeld buiten een mondkapje op moet”.

De eerste 3 dagen waren gevuld met 8 uur lang videobellen voor presentaties over subsidies en Plus Projects. Daarnaast waren er digitale lunches en koffiemomentjes. Langzaam begon ik mijn draai te vinden in het thuiswerken. Hoewel het eerst onwennig voelde om video-afspraken te moeten maken om bij te kletsen, begint het nu mijn 2e natuur te worden. Naast de ingeplande activiteiten heb ik mezelf kunnen inlezen op WBSO, EIA/MIA en MIT. Daarnaast heb ik een aantal webinars bijgewoond en ben ik bij mijn eerste paar digitale klantgesprekken geweest.  Tijdens de klantgesprekken heb ik kennisgemaakt met het breed scala aan onderwerpen waar je als consultant bij Plus Projects mee te maken krijgt.  Dit is alles van industriële productiemethoden, tot aan IT en bouw.

Hoe nu verder?

Het blijven onzekere tijden. Thuiswerken of op kantoor? Reizen met de auto, trein of helemaal niet? Klantgesprekken fysiek of digitaal? Dit zijn vragen waar ook wij ons bij Plus Projects mee bezig houden. Dus lieve lezers, ik kan niet vertellen of ik over een paar maanden weer onderweg ben of me nog steeds aan het ontwikkelen ben als een thuiswerk-titaan. Wel weet ik dat we als Plus er alles aan zullen doen zo goed mogelijk op de veranderende situaties in te blijven spelen. Vooral nu sommige wel een (subsidie)steuntje in de rug kunnen gebruiken. Daarbij zal ik me verder ontwikkelen met nieuwe subsidiekennis, om dan mijn klanten zelfstandig te kunnen ondersteunen. Daarbij zal ik mijn soft skills uitbreiden op gebied van interviews en klantgesprekken.

Thuiswerken: inwerktips

Mijn blog wil ik afsluiten met wat tips die ik ontleent heb aan mijn ervaringen. Deze deel ik graag met werknemers en werkgevers die te maken krijgen met een digitale inwerkperiode:
– Plan de eerste dagen vol. Zo went de nieuwe werknemer om van 9 tot 5 thuis te werken.
– Videobellen is zwaar, dus weet wanneer je je laptop dicht moet klappen en even moet genieten van de buitenlucht.
– Deadlines zijn je grootste vriend als er thuis effectief gewerkt moet worden.
– Leg verantwoordelijkheid bij zowel de nieuwe werknemer als de collega’s om de persoonlijke banden op te bouwen. Maak tijd voor 1 op 1 contact.
– Zorg voor teamspirit met een dagelijks bijklets-momentje, ingeplande spelletjes/borrels en een gedeeld social platform.
– Maar vooral: geniet van dit leermoment! Want voor zowel werkgever als werknemer is deze periode een unieke tijd van ontwikkeling en groei.

Innovatie. We zien het overal om ons heen, we horen en lezen erover, het beïnvloedt…

Op 31 maart zijn de voorwaarden van de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid,…