De eerste maand bij Plus!
In dit artikel zetten we onze nieuwste consultant Luisa in het zonnetje. Zij is iets…
Weet u straks zeker dat u juiste S&O-realisatie meldt aan RVO?
Woensdag 31 maart is het weer zover, de gerealiseerde S&O-uren en eventuele S&O-kosten en uitgaven over 2020 moeten worden gemeld aan de RVO. Alle bedrijven en zelfstandigen die in 2020 speur- en ontwikkelwerk hebben verricht en hiervoor een S&O-verklaring hebben ontvangen zijn verplicht te melden wat er aan uren en kosten/uitgaven is gerealiseerd.
Administratie is nooit het leukste onderwerp, maar bent u in control dat de juiste realisatie wordt gemeld? In beginsel zijn de vormvereisten die gesteld worden aan de S&O-administratie laagdrempelig: er moet een uren- en een projectadministratie worden bijgehouden en eventueel een overzicht van gemaakte kosten en uitgaven die gemoeid zijn met het speur- en ontwikkelwerk.
Dit hoeft dus geen problemen op te leveren. Toch kunnen er onbedoeld afwijkingen ontstaan tussen de uren en kosten/uitgaven die worden gemeld en zoals geregistreerd in de S&O-administratie. Dit komt mede doordat de RVO het soms onnodig ingewikkeld maakt door te schuiven met uren en kosten/uitgaven tussen projecten en aanvraagperiodes. Hieronder enkele voorbeelden die vaak pas achteraf naar voren komen bij een controlebezoek en die dan tot correcties en zelfs leiden tot eventuele boetes:
Grotere R&D-intensieve bedrijven of bedrijven met meerdere vestigingen benaderen ons steeds vaker omdat ze graag een onafhankelijke check uitgevoerd willen op hun S&O-administratie. Voor hen ontwikkelden wij onze unieke WBSO administratie check die maximaal comfort biedt dat wat er wordt gemeld, ook klopt. Onze specialisten checken de S&O-administratie steekproefsgewijs op een groot aantal punten. De Plus Projects WBSO administratie checks leveren gemiddeld vier à vijf verbeteradviezen en tips op. U ontvangt een rapportage van onze bevindingen en aanbevelingen die we in een persoonlijk gesprek toelichten. De soms complexe eisen die RVO stelt aan het doorschuiven van uren en kosten/uitgaven worden helder uiteengezet. De rapportage is te gebruiken voor interne verantwoording aan de board of het management.
Herkent u een van bovenstaande situaties of heeft u behoefte aan maximaal comfort bij de gerealiseerde S&O-administratie over het afgelopen jaar en ontvangt u graag vier tips of verbeteradviezen? Twijfel niet en neem vrijblijvend contact op met één van onze adviseurs of via info@plusprojects.nl.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste subsidienieuws? Schrijf je hier in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
In dit artikel zetten we onze nieuwste consultant Luisa in het zonnetje. Zij is iets…
WBSO bestaat uit drie hordes. Het doen van de aanvraag, het succesvol toegekend krijgen van…
De afgelopen maanden ben ik betrokken geweest bij het Europese onderzoeksproject Cresting. Cresting is een…
Regelingen die zich focussen op de verduurzaming van de industrie (zoals DEI+, EIA/MIA en SDE++)…
De subsidieregeling Circulaire Ketenprojecten is iets veranderd ten opzichte van vorig jaar. De veranderingen zijn…
Deze maand was het ‘de week van de circulaire economie’. Nederland heeft de ambitie om…
Deze week is het ‘de week van de circulaire economie’. Circulariteit is een enorm populaire…
Janneke is in september begonnen met haar eerste baan als consultant bij Plus Projects. Eerder…
Ondanks de energielabelplicht die per 1 januari 2023 ingaat, gaat het verduurzamen van kantoorpanden te…
Op 1 maart gaat de SLIM-regeling weer open. Even opfrissen… Met de Stimuleringsregeling voor Leren…