De eerste maand bij Plus!
In dit artikel zetten we onze nieuwste consultant Luisa in het zonnetje. Zij is iets…
In maart schreef ik een blog over de onzekerheid die bij veel ondernemers leefde door de Coronacrisis. Dit was óók een oproep aan ondernemers met de volgende vragen:
Uit de vele reacties blijkt dat er ruimte is voor verbetering. Niet zozeer in de regelgeving zelf, maar vooral in het toepassen daarvan:
Uiteindelijk is het bij al deze ondernemingen goed gekomen en is de subsidie of financiering pas na een lange procedure en veel gedoe verstrekt. Toch is dit een gemiste kans. Juist nú is de ondernemer geholpen met een snelle, effectieve behandeling. Dit voorkomt liquiditeitsissues, uitstel van beslissingen, projecten die later starten, wachttijden bij toeleveranciers en extra onzekerheid. Misschien is het niet zozeer de regelgeving op zich, maar meer hoe de overheid deze zelf hanteert.
En dan vraag je je af:
De maatregelen uit het ‘Corona-noodpakket’ zijn gericht op financiële overheidssteun voor bedrijven om te voorkomen dat er ontslagen vallen. Hierbij worden aan de voorkant weinig barrières opgeworpen. Aanvragers ontvangen direct een voorschot en verantwoording komt achteraf. Kan dit niet ook bij de beoordeling van innovatiesubsidies?
Begrijp me niet verkeerd: een gedegen beoordeling van subsidieaanvragen is goed en noodzakelijk maar blijkt in de praktijk ook vertragend te werken. Zeker als er naar aanleiding van een beantwoording aanvullende vragen worden gesteld.
Ik heb zelf de indruk dat het stellen van vragen bij subsidieaanvragen momenteel soms doorschiet, zowel in aard als hoeveelheid. Is het ècht niet mogelijk op basis van de aangeleverde gegevens adequaat te beoordelen? Wat is de impact van aanvullende vragen voor de aanvrager? Staan de inspanningen om de vragen te beantwoorden nog in redelijke verhouding tot het subsidiebedrag. Of stelt men vragen om de beslistermijn op te schorten?
Uiteraard moet er een toetsing vooraf plaatsvinden, maar soms worden er bij de beoordeling dusdanig veel gegevens als onderbouwing of bewijs opgevraagd die net zo eenvoudig achteraf bij de verantwoording getoetst konden worden. Vaak is alle informatie er wel, maar deze in de gewenste vorm aan te leveren vergt veel tijd. Tijd die nu beter in de innovaties zelf of in het draaiend houden van bedrijven gestoken kan worden!
In de Coronacrisis moeten we haast maken met het aanzwengelen van de economie. Als de overheid innovatie wil stimuleren, maar in de praktijk barrières opwerpt door vertragende beoordelingsprocedures, dan draagt dit niet bij aan verbetering van het ondernemersklimaat.
Terwijl het in deze tijden zo moet zijn dat het ondernemingen aantrekkelijker gemaakt wordt zonder teveel bureaucratische belemmeringen te investeren in nieuwe technologieën en het klimaat, door fiscale voordelen, subsidies en laagdrempelige investeringsprogramma’s. Niet alleen de regelingen uit het noodpakket, maar álle innovatieregelingen. Een snelle toetsing aan de voorkant en verantwoording achteraf kost de overheid bovendien niets extra’s.
Gelukkig zijn er ook positieve voorbeelden. Zo zag ik dat uitvoeringsinstantie RVO adequaat op de nieuwe situatie van thuiszitten inspeelde door coulance te tonen om WBSO-jaaraanvragen ‘open te breken’ en aanvragers extra S&O-uren konden aanvragen. Ik was ook positief verrast door de zeer snelle beoordeling van ondernemingen die voor het eerst WBSO aanvroegen. En er is in no time een indrukwekkend pakket met Covid-19 regelingen opgetuigd. Het kán dus wel!
In dit artikel zetten we onze nieuwste consultant Luisa in het zonnetje. Zij is iets…
WBSO bestaat uit drie hordes. Het doen van de aanvraag, het succesvol toegekend krijgen van…
De afgelopen maanden ben ik betrokken geweest bij het Europese onderzoeksproject Cresting. Cresting is een…
Regelingen die zich focussen op de verduurzaming van de industrie (zoals DEI+, EIA/MIA en SDE++)…
De subsidieregeling Circulaire Ketenprojecten is iets veranderd ten opzichte van vorig jaar. De veranderingen zijn…
Deze maand was het ‘de week van de circulaire economie’. Nederland heeft de ambitie om…
Deze week is het ‘de week van de circulaire economie’. Circulariteit is een enorm populaire…
Janneke is in september begonnen met haar eerste baan als consultant bij Plus Projects. Eerder…
Ondanks de energielabelplicht die per 1 januari 2023 ingaat, gaat het verduurzamen van kantoorpanden te…
Op 1 maart gaat de SLIM-regeling weer open. Even opfrissen… Met de Stimuleringsregeling voor Leren…